Μερικές σκέψεις για το νέο real.gr
Ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα. Το Real.gr, όπως κάθε μεγάλη ιστοσελίδα ειδησεογραφικού χαρακτήρα έχει μερικούς πολύ ξεκάθαρους στόχους: να μπορέσει να φέρει γρήγορα στο κοινό της τα νέα, να το καλύψει πολύπλευρα, να του προσφέρει σχολιασμό με άποψη και βαρύτητα, να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να κάνει το όλο της περιεχόμενο ελκυστικό στους διαφημιστές ώστε να επιβιώσει.
Ασφαλώς οι στόχοι της δεν περιορίζονται σε αυτά που ανέφερα, αλλά νομίζω ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε από εδώ για να έχουμε μια βάση για την κουβέντα. Ας ονομάσουμε αυτό το πλαίσιο των ιδεών “scope”, όπως συνηθίζεται. Χτες, βγήκε στον αέρα η νέα, ανανεωμένη έκδοση του Real.gr. Τι μπορούμε να πούμε για τις αλλαγές;
Το design υπάρχει για να λύνει προβλήματα, όχι για να διακοσμεί
Το πρώτο φανερό θετικό στοιχείο είναι η απλούστευση του βασικού συστήματος πλοήγησης, που στην παλιά έκδοση είχε τότες πολλές επιλογές που γίνοταν ιδιαίτερα αδύναμο κι εντέλει μειώνει την αξία της ιστοσελίδας. Από εκεί και πέρα, αυτό που βλέπω εγώ στο νέο site είναι ένα skinning, δηλαδή σαν να άλλαξε ρούχα. Νομίζω ότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο (κι αυτό αφορά σχεδόν όλα τα μεγάλα sites στην Ελλάδα).
Πιστεύω λοιπόν ότι το Real.gr πάσχει, γιατί, ενώ είναι φανερό τι επιδιώκει, το scope που λέγαμε πιο πάνω, σε επίπεδο design δείχνει να το αγνοεί.
Όταν μιλάμε για design στο Διαδίκτυο, κάποια στιγμή πρέπει να το δούμε πιο ολιστικά το θέμα. Το design δεν έχει να κάνει με το αν μου αρέσει π.χ. το μπλε, αλλά με το αν το μπλε συνδυάζεται αρμονικά με τα υπόλοιπα χρώματα του site. Δεν έχει να κάνει με το αν η Verdana είναι καλή γραμματοσειρά, αλλά με το αν η τυπογραφία συνολικά της ιστοσελίδας προωθεί το περιεχόμενο. Δεν έχει να κάνει με το αν μου αρέσει το Χ gradient, αλλά με το αν αυτό το gradient εξυπηρετεί στη συνολική αίσθηση που θέλω η ιστοσελίδα μου να αφήνει.
Με δυο λόγια, το design οφείλει να δώσει λύσεις στα προβλήματα κι όχι να διακοσμήσει. Οφείλει να απαντήσει στα γιατί. Γιατί επιλέχθηκε αυτό το γκρι κι όχι κάποιο άλλο; Τι προβλήματα λύνει το συγκεκριμένο μέγεθος γραμμάτων κι όχι αν είναι ένα κλικ μεγαλύτερα; Και πάει λέγοντας.
Αν ο στόχος του Real.gr ήταν να διαφοροποιηθεί και οπτικά από τον ανταγωνισμό του, η εικόνα που έχω είναι ότι δεν τα καταφέρνει. Γιατί μέρος της αποστολής του design είναι να προσδώσει στην ιστοσελίδα ένα χαρακτήρα, ένα look and feel, μία αισθητική που θα την κάνει μοναδική κι αναγνωρίσιμη. Που θα είναι ταυτόχρονα τόσο φιλική, που θα μπορεί ο επισκέπτης να την αποδεχτεί και να ταυτιστεί μαζί της. Κι αυτό είναι κάτι που γίνεται σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. Πιστεύω ότι οπτική ταυτότητα του Real.gr χρειάζεται μεγάλη βελτίωση.
Η έλλειψη στρατηγικής περιεχομένου
Το Real.gr, (αλλά σίγουρα όχι μόνο αυτό) όμως δείχνει να αγνοεί κάτι ακόμα πιο πρωταρχικό: τη στρατηγική του περιεχομένου (content strategy).
Το site μάς υποδέχεται με έναν content slider, δηλαδή με μια περιοχή με κυλιόμενο περιεχόμενο, που προφανώς δείχνει ό,τι πιο σημαντικό συμβαίνει τη στιγμή αυτή. Κάποιες φορές νομίζω ότι στην Ελλάδα γίνεται ένας άτυπος διαγωνισμός ποιος content slider θα τραβήξει την προσοχή του κόσμου. Κι αυτό είναι το λάθος: δε θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει τι θα τραβήξει την προσοχή, αλλά πως θα αναδειχτεί καλύτερα το περιεχόμενο, δηλαδή η είδηση. Μπορώ να το κάνω αυτό με το κείμενο; Καλώς. Μπορώ και με τη φωτογραφία; Ακόμα καλύτερα. Σίγουρα όμως δεν μπορώ να το κάνω με μια περιοχή στην οποία υπάρχουν πράγματα που κινούνται, έτσι ώστε να μην τα αγνοήσω.
Επιπλέον, το νέο Real.gr υποφέρει από το μύθο “above the fold”, που είναι το να στριμώχνονται όσο το δυνατό περισσότερα πράγματα μέσα στο ύψος μιας οθόνης, ώστε αν είναι δυνατό να μη scrollάρει προς τα κάτω ο επισκέπτης. Είμαστε σχεδόν στο 2012, ας ξεπεράσουμε αυτή την ανοησία. Ο κόσμος θα scrollάρει και θα το κάνει με χαρά όσο αυτό που βλέπει είναι εκλυστικό. Από την άλλη μεριά είναι πια τόσες πολλές οι διαφορετικές αναλύσεις οθόνης, που ασφαλή συμπεράσματα για το που βρίσκεται το fold δύσκολα βγαίνουν. Ναι, ακόμα κι αν βλέπω τα στατιστικά του site. Ποιο είναι το επακόλουθο; Τα elements στην κορυφή του site (social media εικονίδια, αναζήτηση, λογότυπο, καιρός και κυρίως το μενού) να ασφυκτιούν όπως ασφυκτιούσε ο Leonardo di Caprio στα αμπάρια του Τιτανικού.
Κατεβαίνοντας προς τα κάτω στο site, βλέπουμε μια παράθεση άρθρων, το καθένα στην κατηγορία του, με ένα τίτλο και μια μικρή φωτογραφία. Είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσεις όπως σκανάρεις τη σελίδα αν το άρθρο Χ ανήκει π.χ. στην κατηγορία Περιβάλλον ή Διεθνή. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία οπτική διαφοροποίηση των κατηγοριών ή η απαραίτητη προσοχή στις αποστάσεις μεταξύ των διαφορετικών στοιχείων (τίτλος, ημερομηνία, φωτογραφία). Όλο αυτό μοιάζει σαν κάποιος να πέταξε μικρά κουτάκια περιεχομένου που δεν ενδιαφέρουν κανένα.
Φτάνοντας στο footer της σελίδας, η ανάγκη να παρουσιαστούν πολλά πράγματα σε λίγο χώρο έχει πια εκλείψει. Εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο χαλαρά, έτσι όπως πρέπει να είναι, μόνο που και το footer δείχνει να έχει φτιαχτεί πολύ πρόχειρα.
Αν κάποιος ψάξει, θα βρει σε επίπεδο micro-design, δηλαδή στη λεπτομέρεια του design, πολλά θέματα που προβληματίζουν. Όπως θα βρει και στις εσωτερικές σελίδες. Όμως δε με ενδιαφέρει να πω τίποτα σε αυτό το επίπεδο, γιατί πιστεύω ότι τα μεγάλα θέματα του site είναι δομικά.
Συνοψίζοντας
Αντιλαμβάνομαι ότι νέο Real.gr είναι σε μορφή beta. Αυτά που γράφω όμως δεν είναι πράγματα που αφορούν μικροδιορθώσεις κι επίλυση bugs, αλλά βασικά στοιχεία της φιλοσοφίας της ιστοσελίδας.
Θα ήθελα κάποια στιγμή να δω ελληνικά portals να παίρνουν το ρόλο του design πολύ πιο σοβαρά, να τολμούν να διαφοροποιηθούν και να μπορούν να ανταγωνίζονται αντίστοιχες ιστοσελίδες του εξωτερικού. Οι επισκέπτες του Διαδικτύου είναι πια πολύ πιο έμπειροι και είμαι βέβαιος ότι το καλό θα το ανταποδώσουν με την επισκεψιμότητά τους.