Εστιασμένος vs. γενικευμένος
Βοήθεια στο θέμα βρήκα εντελώς αναπάντεχα από τον Seth Godin, ο οποίος στο post του Avoiding the Passion Pop Gulf το προσεγγίζει με την παρακάτω καμπύλη (κλικ για μεγέθυνση):Με δυο λόγια η καμπύλη λέει ότι μπορεί κάποιος να διαχωρίσει το πιθανό κοινό του σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Αυτό που είναι εστιασμένο στις λεπτομέρειες (ή παθιασμένο κατά τον Godin) κι αυτό που έχει μια πιο γενική ιδέα για τα πράγματα (ή pop). Η πρώτη κατηγορία ξεκινά με τους εντελώς ακραίους ανθρώπους, αυτούς που ψάχνουν κι εξετάζουν και την παραμικρή λεπτομέρεια, μεγαλώνει φτάνοντας σε ένα κοινό που το ενδιαφέρει η λεπτομέρεια, αλλά όχι σε βαθμό υπερβολής και καταλήγει εκεί όπου ξεκινάει η δεύτερη. Η καμπύλη αυτή αφορά τους ανθρώπους που για τους δικούς τους λόγους αποφεύγουν τη σχολαστική μελέτη, τους ενδιαφέρει η γενική ιδέα και καταλήγει στο κοινό που κάποιος θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει και μάζα. Τι είναι σημαντικό στις καμπύλες; Ότι η δεύτερη αφορά ένα μεγαλύτερο κοινό κι αυτό είναι φυσιολογικό. Η συμβουλή του Godin είναι ότι για να επιτύχει κάποιος, οφείλει να μην προσεγγίσει τα άκρα, αλλά τα υψηλότερα σημεία της καμπύλης που του ταιριάζει καλύτερα. Ο μεγάλος κίνδυνος είναι να μη διαλέξει ποτέ μία από τις δύο καμπύλες και να πέσει στο κενό.
Πώς καταλαβαίνεις σε ποιους απευθύνεσαι;
Η ερώτηση (θα πουν οι marketers) είναι σε λάθος βάση. Δεν πρέπει να καταλάβεις, πρέπει να το αποφασίσεις. Ωστόσο, εγώ θα πω ότι η πορεία σου σε ένα χώρο, ακόμα κι αν δεν το έχεις αποφασίσει, έχει δώσει το στίγμα σου. Αρκεί να ανοίξεις τα μάτια σου και να το δεις. Θα το κάνω πιο συγκεκριμένο. Κι επειδή σε αυτό το blog μιλάμε για Διαδίκτυο και Web design, θα μείνω στο χώρο αυτόν.- Έχεις ένα blog/website που ασχολείται με μια μεγάλη γκάμα θεμάτων ή περιορίζεις τη θεματολογία; Παράδειγμα: WIRED vs. Veer
- Κατασκευάζεις μια υπηρεσία για περιορισμένο κοινό ή απευθύνεσαι σε όλους; Παράδειγμα: Facebook vs. Twitter
- Προσεγγίζεις το κοινό σου άμεσα (μαζικά e-mail, διαφήμιση με banners κλπ) ή έμμεσα και στοχευμένα (Google Adwords, private beta που διαδίδεται μόνο ανάμεσα στους geeks κλπ);
- Είσαι designer/developer και στο portfolio σου προβάλλεις 30 δουλειές σου ή επικεντρώνεσαι σε λίγες προβάλλοντας τις λεπτομέρειες;
- Επιλέγεις να αναλάβεις όσο περισσότερα έργα μπορείς ή επικεντρώνεσαι σε συγκεκριμένου τύπου έργα;
Υπάρχει η πρώτη καμπύλη;
Ή μήπως τελικά είναι μύθος σε μια περιορισμένη αγορά όπως η ελληνική; Όσον αφορά το Web, η απάντηση είναι ότι υπάρχει, αλλά είναι πολύ μικρότερη από τη δεύτερη. Κι αυτό όχι γιατί δεν υφίσταται το κοινό, αλλά γιατί ακόμα δεν έχει διαμορφωθεί η κατάλληλη συνείδηση και κουλτούρα που θα ξεχωρίσει τους geeks από τους ανθρώπους που εστιάζουν στη γενική εικόνα. Επίσης, ισχύει ότι οι άνθρωποι που συνήθως ανοίγουν το δρόμο κουράζονται περισσότερο, αλλά τελικά ωφελούνται και περισσότερο. Αντίθετα, όσοι απευθύνονται σε μεγαλύτερο κοινό έχουν πιο στρωμένο δρόμο, αλλά και μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύω κι εγώ, είναι σημαντικό:- Να πάρεις μια απόφαση επιλέγοντας την καμπύλη που σου ταιριάζει, αποφεύγοντας το κενό ανάμεσά τους.
- Να αποφύγεις τα άκρα, γιατί τότε πρέπει να βρεις έναν άλλο τρόπο να ζήσεις. Τέχνη για την τέχνη που λένε.