Πώς φτιάχνεις ένα επιτυχημένο website;
Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου, που λένε. Αν ξέραμε κάθε φορά την απάντηση, τότε θα το κάναμε πάντα. Αλλά κάποια βασικά τα γνωρίζουμε. Ας το δούμε με ένα παράδειγμα.
Να ένα επιτυχημένο website:
Λέγεται Game Tree. Ασχολείται με εκπαίδευση και πώς μπορούμε εμείς οι ενήλικες να αναπτύξουμε τις κοινωνικές μας δεξιότητες. Το γνωρίζω γιατί έτυχε να βοηθήσω την Ντόρα Αγγελοπούλου, τον άνθρωπο που το τρέχει, να το φτιάξουμε μαζί. Πρόκειται για ένα μικρό site. Δεν θα γίνει ποτέ viral και κανένας δε θα το κάνει case study. Εντάξει, θα το κάνω εγώ τώρα.
Το Game Tree είναι μια πολύ τυπική περίπτωση όπου ένας διαδικτυακός τόπος στηρίζει μια μικρή επιχείρηση. Δηλαδή, ανήκει στο 90% των περιπτώσεων των websites.
Επίσης, είναι ένα WordPress site, που χρησιμοποιεί ένα έτοιμο theme. Τίποτα εντυπωσιακό, τίποτα fancy, ένα απλώς καλοφτιαγμένο theme που κάνει τη δουλειά του. Όπως ίσως το 90% των εγκαταστάσεων σε WordPress.
Όμως εδώ τελειώνουν τα κοινά με τα υπόλοιπα sites. Tο Game Tree πετυχαίνει πράγματα που δεν μπορούν να κάνουν άλλα με υπερπολλαπλάσιο budget.
Πώς εξηγείται αυτό; Γιατί συμβαίνει;
- Γιατί η Ντόρα ήξερε από την αρχή γιατί το χρειαζόταν. Είχε ένα πλάνο στο μυαλό της και αυτό που της έλειπε ήταν ένα καλό όχημα ώστε να ξεκινήσει με το πλάνο αυτό. Δεν το έφτιαξε απλώς επειδή όλοι έχουν ένα site σήμερα.
- Γιατί αμέσως αντιλήφθηκε ότι αυτό που κάνει τη διαφορά είναι το καλό περιεχόμενο.
Το Game Tree ξεκίνησε αρκετά διαφορετικό από αυτό που είναι σήμερα. Το περιεχόμενο (κείμενα & εικόνες) έχει δουλευτεί πάρα πάρα πολύ. Η κάθε λέξη έχει λόγο που βρίσκεται εκεί που βρίσκεται. Καταλαβαίνεις τι διαβάζεις, μπαίνεις αμέσως στο νόημα. Τα μηνύματα είναι καθαρά και σωστά στοχευμένα. Τα σκίτσα, πέρα από το ότι είναι υπέροχα από μόνα τους, είναι πλήρως ενταγμένα στις εκάστοτε ενότητες. Κι όταν θες να επικοινωνήσεις, μπορείς να το κάνεις εύκολα, είναι ολοφάνερο.
Bonus: το Game Tree είναι ένα site που σε κάνει να αισθάνεσαι καλά. Δεν είναι μίζερο. Δεν είναι αυστηρό αλλά ούτε και χαζοχαρούμενο. Δεν είναι δήθεν. Είναι κομψό. Χαίρεσαι όσο βρίσκεσαι εκεί. - Γιατί ενώ το site ξεκίνησε σε ένα πολύ καλό επίπεδο, η Ντόρα δεν το άφησε εκεί. Αμέσως κατάλαβε ότι τα καλά sites οφείλουν να αλλάζουν, να εξελίσσονται και τελικά να εξυπηρετούν πιο καλά τις ανάγκες της επιχείρησης.
Αυτά δεν είναι εύκολα πράγματα. Αυτά δε γίνονται σε μια μέρα. Αν κάποιος αμφιβάλλει γι’αυτό, δεν έχει παρά να κάνει μια βόλτα σε sites αντίστοιχου βεληνεκούς και να δει τις διαφορές.
Τέτοια sites μου αρέσουν. Sites που δε φωνάζουν, που δεν προσπαθούν να μαζέψουν likes για να μαζέψουν, που εξελίσσονται αργά αλλά ποτέ δε σταματάνε. Η Ντόρα στην πραγματικότητα είχε στη διάθεσή της όσα εργαλεία έχουμε όλοι μας. Αλλά είχε επιμονή, διάθεση και τα κατάφερε. Και να σκεφτείς δεν έχουμε ειδωθεί ποτέ από κοντά, ένα-δυο Skype ήταν αρκετά. Δύο χρόνια τώρα βλέπω το Game Tree να γίνεται κάθε φορά και πιο καλό και ν’αφήνει μια πιο ισχυρή σφραγίδα στο χώρο του. Και βέβαια, χαίρομαι με αυτό.
Άρα, στο ερώτημα του τίτλου, τι κάνει, δηλαδή, ένα website να πετυχαίνει, η απάντηση είναι κυρίως: το καλό περιεχόμενο. Η προσοχή, η φροντίδα, η συνεχής εξέλιξη. Η καλή αίσθηση που θες να περάσεις.
Σίγουρα, δεν είναι όλα τα sites ίδια. Ούτε οι απαιτήσεις. Αλλά αν κάνουμε την αναγωγή σε κάθε site, δεν είναι λίγο έως πολύ αντίστοιχα τα πράγματα; Νομίζω, ναι. Δεν είναι το Game Tree μια υπεραπλούστευση, είναι ένα παράδειγμα μικρότερης κλίμακας σε σχέση με τα sites που βλέπουμε και θαυμάζουμε κάθε μέρα.
Το καλό design; Σίγουρα βοηθάει. Αλλά από μόνο του δεν κάνει πολλά πράγματα. Το άρτιο development; Απαραίτητο, αλλά σε καμία περίπτωση αρκετό. Ο κόπος και η συνεχής ενασχόληση των ανθρώπων που τρέχουν ένα website μετράνε πολύ περισσότερο. Αυτό είναι ένα μήνυμα που πάντα προσπαθώ να μεταφέρω στους ανθρώπους για τους οποίους δουλεύω, αλλά δυσκολεύομαι να το περάσω σωστά. Ίσως τώρα με αυτό το post να το καταφέρω.