Mailbox: ο καλύτερος email client (μέχρι τον επόμενο)
Χρησιμοποιώ το Mailbox (by Dropbox) για πάνω από δύο μήνες ως τον βασικό μου email client. Δεν ήταν εύκολο, γενικά δεν αλλάζεις email clients για πλάκα.
Το πρώτο πράγμα που σε εμποδίζει να το κάνεις είναι η ανασφάλεια: θα κάνει το καινούριο software καλά τη δουλειά του; Θα φέρνει τα emails σωστά; Θα τα στέλνει σωστά; Εδώ δε μιλάμε για κάτι που απλώς χρησιμοποιείς, αλλά για το βασικό μέσο επικοινωνίας στη δουλειά σου. Το οποίο μέσο σε ακολουθεί και στο κινητό και στο tablet και στο τέλος και στον ύπνο σου.
Το άλλο πράγμα που σε κάνει να διστάζεις είναι η συνήθεια: έχεις μάθει να κάνεις τα πράγματα με έναν x τρόπο και τον να τον αλλάξεις δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου.
Γιατί ν’ αλλάξεις email client
Γιατί κάτι σου φταίει σε αυτόν που είχες μέχρι σήμερα. Όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτό που φταίει είναι το πώς έχει εξελιχθεί το email: το email σήμερα είναι στην πραγματικότητα μια to-do list, μια σειρά από πράγματα που πρέπει να κάνεις (ακόμα κι αν είναι το να πεις ένα “γεια”).
Δεν μιλάμε πια το χαρούμενο περιβάλλον των χρόνων της αθωότητας, εκεί όπου μπαίναμε και στέλναμε στους φίλους μας ομαδικά emails με ανέκδοτα.
Είναι το μέρος στο οποίο προσγειώνονται:
- θέματα που αφορούν άμεσα τη δουλειά σου
- ιδέες, πράγματα να δεις, να ακούσεις, να διαβάσεις και να κάνεις
- αναφορές σχετικά με διαδικτυακές αγορές
- η παλιά, καλή, αλλά τώρα πια αραιή επικοινωνία με δικούς σου ανθρώπους και φίλους
Όταν έχει αλλάξει τόσο πολύ το email, πώς το software που σχεδιάστηκε για άλλες χρήσεις μπορεί να ανταπεξέλθει;
Τι κάνει το Mailbox καλά
Το Mailbox αναγνωρίζει αυτή την αλλαγή και είναι κομμένο και ραμμένο στα νέα δεδομένα.
Έχοντας όλα μου σχεδόν τα email accounts στο Gmail (όχι και τόσο καλό αυτό, αλλά είναι άλλη κουβέντα), προσπαθούσα για χρόνια να κάνω αυτό που κάνει το Mailbox out of the box, χρησιμοποιώντας είτε το ίδιο το Gmail είτε το Apple Mail: έφτιαχνα rules στο Gmail ώστε να χωρίσω τα εισερχόμενα σε βασικές κατηγορίες.
Παράδειγμα: όταν το email έρχεται από το Twitter, τότε μην το πηγαίνεις στο Inbox αλλά στείλ’το στην κατηγορία Services. Έτσι, θα είχα μια αρκετά καλά διαχειρίσιμη καθημερινότητα στα emails μου. Αυτό βέβαια δεν είναι κάποια καινοτόμα σκέψη, ήδη το ίδιο το Gmail προσπαθεί να το κάνει, απλώς δεν το κάνει καλά.
Το Mailbox φτιάχνει αυτά τα rules πάρα πολύ εύκολα και πάρα πολύ καλά. Με το Mailbox ποτέ δεν έφτασα να έχω πάνω 8 emails στο inbox μου. Συνήθως έχω 3-4 μόνο. Μερικές φορές zero (win!).
Οι κατηγορίες που έχω φτιάξει είναι τέσσερις και προς το παρόν είναι αρκετές: Services, To Read, Purchases, Projects Misc. Το ν’ ανοίξω το email μου πια δεν είναι τρομακτικό και όσα emails έρχονται για κάποια από τις κατηγορίες δεν τα βλέπω παρά μόνο όταν θέλω εγώ. Μεγάλη δουλειά αυτό.
Επίσης, το Mailbox έφερε την έννοια του “read it later” και στο email και πολύ καλά έκανε. Υπάρχουν πράγματα που δε θες/μπορείς να δεις εκείνη τη στιγμή και θες απλώς να τα ξεχάσεις μέχρι την επόμενη μέρα. Ή την επόμενη εβδομάδα. Είναι ανακούφιση να μπορείς να τα διώξεις από μπροστά σου για λίγο γνωρίζοντας ότι θα στα θυμίσει το software όταν του το πεις.
Το άλλο που κάνει πολύ καλά το Mailbox είναι η σύνδεση των λογαριασμών σε διαφορετικούς υπολογιστές/συσκευές: αρκεί να σετάρεις τον πρώτο υπολογιστή σου. Οι υπόλοιποι στις άλλες συσκευές δημιουργούνται μόνοι τους κάνοντας απλώς σύνδεση με το Dropbox.
Αυτό μπορεί να φαίνεται μικρό πράγμα, αλλά αν έχεις να το κάνεις για πολλούς λογαριασμούς σε διαφορετικές συσκευές, μπορεί να χάσεις πολύ χρόνο και να κάνεις πολλά λάθη.
Ως συνέχεια αυτού, ο συγχρονισμός των συσκευών μεταξύ τους είναι άριστος. Προσωπικά, δεν έχω ξαναδεί τόσο καλό sync - ας είναι καλά το Dropbox.
Αυτά τα καλά πράγματα σε συνδυασμό με την αξιοπιστία του στα βασικά βλ. στέλνει και παίρνει σωστά τα emails βγάζουν το Mailbox νικητή για τις ανάγκες μου.
Τι δεν κάνει καλά το Mailbox
Διαφωνώ με κάποια πράγματα στο User Interface του. Το όλο app έχει σχεδιαστεί προφανώς για να δείχνει ανάλαφρο, όχι κουραστικό, όχι δύστροπο και δυσκίνητο. Θέλει να ξεχάσουμε ότι ο όρος “email” είναι πια κάτι που μας δυσκολεύει και μας ταλαιπωρεί. Μέχρι εκεί όλα καλά, είμαι μαζί του.
Όμως νομίζω ότι έχει φτάσει στο άκρο: δείχνει ψυχρό. Δείχνει να είναι οπτικά ξένο από το λειτουργικό, κάτι που δεν ανήκει σε αυτό το οικοσύστημα. Είναι η πρώτη φορά σε λειτουργικό της Apple που θέλω να μπορώ να αλλάζω πράγματα στο UI, όπως π.χ. τα βασικά χρώματα, ώστε να το φέρω λίγο στα γούστα μου. Βέβαια αυτό δε θα γίνει ποτέ.
Το Mailbox αυτοαποκαλείται Beta και πολύ καλά κάνει. Γιατί έχει κάποια θέματα ακόμα:
- Το Search του δεν είναι καλό. Αργεί, μερικές φορές κάνει το app να crashάρει, κυρίως όμως δε βρίσκει το μήνυμα, το οποίο περιέχει αυτό που ψάχνεις, αλλά όλο το conversation. Πράγμα που σε αναγκάζει να ψάχνεις ένα-ένα τα μηνύματα, κάτι σαφώς μη πρακτικό.
Αυτό είναι μάλλον το πιο σημαντικό πρόβλημα του Mailbox σήμερα. Ειδικά όταν το Search του Apple Mail είναι πραγματικά υποδειγματικό. - Μερικές φορές υπάρχουν προβληματάκια στην εμφάνιση κάποιων μηνυμάτων π.χ. όταν υπάρχει λίστα μέσα σε λίστα στο κείμενο ή όταν κάποιος κάνει quote αυτό που έγραψες για να απαντήσει από κάτω.
Σίγουρα δεν είναι σημαντικό και πιστεύω θα διορθωθεί σύντομα. - Η απόκριση στα gestures κάποιες φορές δεν είναι καλή και αραιά και που crashάρουν το app σε OSX περιβάλλον (γιατί σε iOS είναι άψογο).
- Θα ήταν καλά, πάρα πολύ καλά για την ακρίβεια, αν μπορούσε το Mailbox να συνεργάζεται καλύτερα με το λειτουργικό: το Spotlight Search στο Yosemite είναι ένα υπερχρήσιμο εργαλείο και θα ήθελα να μπορώ να βρίσκω τα emails μου στο Mailbox από εκεί. Όπως δηλαδή κάνει αυτή τη στιγμή το Apple Mail.
Και το Mail Pilot;
Τι είναι πάλι αυτό το Mail Pilot; Είναι μια αντίστοιχη περίπτωση με το Mailbox. Ένα application που έχει ακριβώς την ίδια λογική και που χρησιμοποίησα για ένα διάστημα παράλληλα με το Mailbox.
Για να πω την αλήθεια, θα ήθελα αυτό το κείμενο να είναι γραμμένο για το Mail Pilot κι όχι για το Mailbox, γιατί το Mail Pilot υποστηρίζεται από μικρούς developers, ενώ το Mailbox από το Dropbox. Όμως το Mailbox νίκησε. Και νίκησε για πολύ συγκεκριμένους λόγους:
- Γιατί και σε επίπεδο UI και σε UX το Mailbox είναι καλύτερο. Μπορεί κάποιος που δεν έχει τις εμμονές που κουβαλάει ένας designer να μπορέσει να το ξεπεράσει, εμένα όμως με ζόρισε.
Κάποια πράγματα που κατάλαβα αμέσως στο Mailbox, στο Mail Pilot δυσκολέυτηκα να τα πιάσω. Κάποια άλλα τα θυμόμουν πιο δύσκολα κι έπρεπε να ανατρέξω στις οδηγίες αρκετές φορές για να μην κάνω λάθος.
Τέλος, πρέπει όχι μόνο να ξέρεις ότι τα emails σου έρχονται και φεύγουν κανονικά, αλλά και να το νιώθεις μέσω του software. Το Mail Pilot με δυσκόλεψε να το νιώσω. Υπερβολές; Μάλλον, αλλά έτσι βγήκε. - Γιατί δεν ήταν δωρέαν. Το αγόρασα για το Mac, αλλά δεν μπήκα στη διαδικασία να το αγοράσω για το τηλέφωνο και το tablet. Έτσι, το Mail Pilot δεν μπόρεσε να δείξει τη δύναμή του σε όλο το εύρος της.
- Γιατί έδειχνε πιο δυσκίνητο και πιο βαρύ σε σχέση με το Mailbox καταναλώνοντας ταυτόχρονα περισσότερους υπολογιστικούς πόρους.
Δεν ξεγράφω το Mail Pilot. Παρακολουθώ από κοντά το πώς εξελίσσεται και θα ήθελα να το κάνω τον βασικό μου email client μια μέρα.
Είναι το Mailbox ο email client που όλοι χρειαζόμαστε;
Όλοι; Σίγουρα όχι.
Νομίζω ότι το Mailbox έχει πιάσει πολύ καλά τις βασικές ανάγκες ενός μεγάλου όγκου ανθρώπων, αλλά πάντα θα υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες.
Υπάρχουν οι λιγότεροι απαιτητικοί χρήστες, υπάρχουν οι χρήστες που δε θέλουν να φύγουν από την ασφάλεια του client που ξέρουν, υπάρχουν οι ομάδες ανθρώπων που ανταλλάσσουν emails σε σταθερή βάση (hint: γι’ αυτούς θα υπάρχει το Collab.email) και βέβαια υπάρχουν αυτοί που είναι ήδη ευχαριστημένοι από αυτό που έχουν και δε βλέπουν λόγο ν’ αλλάξουν.
Το μόνο σίγουρο στα δικά μου μάτια είναι ότι το email θα συνεχίζει να αλλάζει και να εξελίσσεται. Άρα, θα πρέπει να πάρουμε απόφαση ότι τίποτα δεν είναι οριστικό και να είμαστε έτοιμοι ν’ αλλάξουμε κι εμείς μαζί του. Αυτό είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι της ιστορίας.