Είναι ώρα για περισσότερο Responsive Web Design;
Το Responsive Web Design μπήκε στη ζωή μας πριν ενάμιση περίπου χρόνο. Ακόμα και η διεθνής κοινότητα το αντιμετώπισε επιφυλαχτικά στην αρχή. Σήμερα, βέβαια, όλα είναι διαφορετικά.
Σήμερα είναι ό,τι πιο hot στο web design. Κάθε μέρα γράφονται tutorials, γίνονται αναλύσεις και βελτιστοποιείται με τη βοήθεια της JavaScript κι άλλων τεχνολογιών που τρέχουν στο server. Σήμερα η Boston Globe τολμάει να βγαίνει στον αέρα χωρίς mobile έκδοση, αλλά με ένα “κανονικό” design που είναι πλήρως responsive.
Τι είναι με δυο λόγια το Responsive Web Design; Είναι η τεχνική εκείνη όπου αλλάζει το layout μιας ιστοσελίδας, ανάλογα με την ανάλυση της οθόνης του επισκέπτη. Για να το δείτε στην πράξη, μπορείτε να αυξομειώσετε το μέγεθος του παράθυρου του browser με τον οποίο επισκέφτεστε το site αυτό και να παρατηρήσετε την αλλαγή του layout.
Δεν πιστεύω ότι το Responsive Web Design είναι πανάκεια. Ούτε ότι μπορεί να λειτουργήσει σε κάθε περίπτωση. Όμως είναι χωρίς καμία αμφιβολία ένας εξαιρετικός τρόπος να “σερβίρουμε” πιο όμορφα και πιο σωστά το περιεχόμενό μας, ανάλογα με τη συσκευή ή την οθόνη του επισκέπτη μας. Δηλαδή, να βελτιώσουμε την διαδικτυακή του εμπειρία.
Πρόσφατα, προσπαθούσα να ανακαλύψω ελληνικές ιστοσελίδες που να υιοθετούν την τεχνική. Βρήκα μία ή δύο. Κι όμως, δεν πιστεύω ότι μας λείπει η τεχνογνωσία, εξάλλου το Responsive Web Design δεν απαιτεί σημαντική επένδυση χρόνου για να αποκτηθεί η απαραίτητη γνώση.
Αυτό που νομίζω ότι συμβαίνει είναι ότι επικρατεί ξανά στο ελληνικό Διαδίκτυο ένα μείγμα ανασφάλειας και βαριεστημάρας. Η ανασφάλεια έχει να κάνει με το ότι σπάνια είμαστε από τους πρώτους που εφαρμόζουν νέα πράγματα. Αφήνουμε μια τεχνική να ωριμάσει… σχεδόν να σαπίσει, πριν την κάνουμε μέρος του οπλοστάσιού μας. Κλασσική μοιρολατρική προσέγγιση που θα μας αφήνει πάντα ένα ή περισσότερα βήματα πίσω.
Η βαριεστημάρα τώρα, σχετίζεται και με τη γενικότερη κατάσταση στην αγορά. ”Εδώ δεν μπορώ να πουλήσω κανονικό site; Θα μπω στη διαδικασία να μάθω και να πουλήσω αυτό το responsive… πώς το λένε;” Απίθανα μίζερο δεν είναι; Τα απίθανα μίζερα δε μας αφορούν. Πάμε παρακάτω.
Επιπλέον, στην περίπτωση του Responsive Web Design, επικρατεί και το σκεπτικό ότι το mobile στην Ελλάδα δεν είναι και τόσο διαδεδομένο. Νομίζω ότι ισχύει, αλλά η κατάσταση αλλάζει τόσο γρήγορα που δεν μπορούμε καν να τη μετρήσουμε. Τα iPad, τα iPhone και γενικά οι mobile συσκευές και θα αυξάνονται και πιο εύκολα θα βρίσκουν τη θέση τους στην καθημερινότητά μας. Εφόσον οι ιστοσελίδες είναι μέρος της επιχειρηματικής μας δράσης, γιατί να μην είναι πιο εύκολα προσβάσιμες από το αεροδρόμιο, τον καναπέ του σπιτιού μας ή σε ένα ξενοδοχείο;
Είναι, λοιπόν, ώρα για περισσότερο Responsive Web Design; Νομίζω ναι. Όπως είναι η ώρα να μάθουμε ότι μπορούμε να φέρνουμε στα sites μας γραμματοσειρές από υπηρεσίες που κάνουν αυτή τη δουλειά, να πειραματιστούμε με fluid layouts (δηλ. με layouts που το πλάτος τους αλλάζει ανάλογα με το πλάτος του παράθυρου), να κυνηγήσουμε καλύτερα κείμενα εκπαιδεύοντας ανθρώπους που θα το κάνουν σωστά και πάει λέγοντας.
Το Διαδίκτυο εξελίσσεται πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο θα μας βόλευε. Αλλά τελικά αυτό είναι πολύ καλό για όσους δε φοβούνται να πάνε τη δουλειά τους ένα βήμα παρακάτω. Το Responsive Web Design είναι ένας σχετικά εύκολος τρόπος να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες μας. Αρκεί να τους το γνωρίσουμε και να τους πείσουμε για την αξία του. Αρκεί δηλαδή να περπατήσουμε το δρόμο της σωστής εκπαίδευσης των πελατών μας για μια φορά ακόμα από την αρχή.